Av Ronnie Johanson
Mange tror at Kirken har avskaffet helveteslæren, eller at den er erstattet med en lære om «fortapelse». Det er dessverre ikke riktig. Kirkens lære finnes i bekjennelsesskriftene, blant annet Bibelen og Augustana[1]. Og her er helvetet like hett.
Det finnes neppe folkekirkeprester som holder svovelprekener dag. Det skal vi ikke kritisere dem for. Helveteslæren har ført til ufattelig mye lidelse for de troende. Men når liberale prester hevder at Kirken ikke tror på helvetet lenger, er det bare to mulige forklaringer: De vet ikke bedre, eller de lyver. Enda lenger gikk den mest liberale av alle, Gyrid Gunnes[2], da hun skrev i Klassekampen som om den evige pine ble funnet opp av Ole Hallesby. Han var som kjent en hovedperson sist vi hadde en helvetesdebatt med passende temperatur; så langt tilbake som på femtitallet. Jeg svarte Gunnes i samme avis, men etter tre måneder har hun ikke svart på mine to innlegg. Derfor gjentar vi dem nedenfor (med et par ekstra kildehenvisninger):
(Trykt i Klassekampen 24. juni 2021):
Hallesby fulgte Jesus
Presten Gyrid Gunnes ønsker å fjerne en statue av Ole Hallesby (Klassekampen 10. juni). Dette på grunn av hans forkynnelse om helvete, «den forestillingsverden som Hallesby selv skapte». Hun mener at Hallesby har legitimert forestillingen om «helvete som et konkret sted hvor ikke-kristne havnet etter døden.»
Her må det være lov å spørre hvor lenge det er siden Gunnes leste Matteusevangeliet. Har hun glemt at i selveste Bergprekenen truer Jesus med helvete som straff for sånt som ureglementert sex? Eller hva mente han ellers med følgende?
«Den som ser på en kvinne med begjær, har allerede begått utukt med henne i sitt hjerte. Om ditt høyre øye lokker deg til fall, så riv det ut og kast det fra deg! For det er bedre for deg å miste én kroppsdel enn at hele kroppen blir kastet i helvete. Og om din høyre hånd lokker deg til fall, så hugg den av og kast den fra deg! For det er bedre for deg å miste én kroppsdel enn at hele kroppen kommer til helvete.» (Matteus 5:28-30).
Jesus er faktisk Bibelens eneste helvetesprofet[3]. Det er fra ham og ikke Ole Hallesby at kristendommens forestilling om et brennende helvete stammer. Om dommedag sier han:
«Slik skal det gå ved verdens ende: Menneskesønnen skal sende ut sine engler, og de skal sanke sammen og ta bort fra hans rike alt som fører til fall, og dem som ikke følger loven. Så skal de kaste dem i ildovnen, der de skal gråte og skjære tenner. Da skal de rettferdige skinne som solen i sin Fars rike. Den som har ører, hør!» (Matteus 13:40-43).
Dette er ingen lignelse, det er Jesus’ egen forklaring av en lignelse om ugress. Hvis Gunnes vil avskaffe helveteslæren, er det altså Jesus hun må rive ned fra pidestallen[4]. Hun kan jo begynne med Kirkens bekjennelsesskrift Augustana, der det heter at «Ved verdens ende skal Kristus komme for å dømme, og han skal vekke opp alle de døde. De troende og utvalgte skal han gi evig liv og evige gleder; men de ugudelige mennesker og djevlene skal han fordømme til å pines uten ende.»
Ronnie Johanson,
forfatter av boken JESUS – Hva forskningen sier mens Kirken tier
(Trykt i Klassekampen 16. juli 2021):
Jesu helveteslære
24. juni skrev jeg om presten Gyrid Gunnes som ønsker å fjerne en byste av Ole Hallesby på grunn av hans forkynnelse om helvetet, «den forestillingsverden som Hallesby selv skapte». Men det er ikke fra Ole Hallesby at forestillingen om et brennende helvete stammer. Vi har den fra Jesus, som bygde på et jødisk skrift som ikke kom med i Bibelen. I Henoks bok sto det om «… stedet der de skulle straffes. De ble kastet i en avgrunn full av ild og flammer …»
Gunnes har ikke svart foreløpig, men det har sosiolog Isak Lekve i Klassekampen 3. juli. Han hevder at når Jesus vil kaste oss ufrelste i en «ildovn», så betyr ikke det at vi kommer «til et eget sted med evig pinsel». Men hva mente Jesus i så fall da han sa at «Gå bort fra meg, dere som er forbannet, til den evige ild som er gjort i stand for djevelen og englene hans»? (Matteus 25:41).
Lekves andre poeng er at ordet for helvete i grunnteksten er «Gehenna», og han mener at dette ikke dreier seg om nevnte ildovn. Han har ikke andre argumenter enn at ordet stammer fra navnet på en dal utenfor Jerusalem. Hva så? Ord endrer betydning.
Lekve spekulerer videre om at Jesu ord «først og fremst skal forstås i opposisjon til det eksisterende herredømmet på jorden, nemlig det romersk okkuperte Palestina.» Men det er lite som tyder på at Jesus var en opprører.[5] Hans lære var at før hans egen generasjon var gått i graven, ville Gud opprette sitt rike på jord. På dommens dag ville menneskene bli atskilt i to flokker for deretter å leve videre i all evighet. Som det fortsatt heter i Kirkens bekjennelse: De troende skal Kristus «gi evig liv og evige gleder; men de ugudelige mennesker og djevlene skal han fordømme til å pines uten ende.»
Med mindre jeg får kronikkplass som Gunnes, er det ikke mulig å gå i detalj om noe av dette i avisen, så jeg kan bare vise til min bok JESUS – Hva forskningen sier mens Kirken tier.
Ronnie Johanson,
sakprosaforfatter
Noter og henvisninger:
[1] Confessio Augustana fra 1530; også kalt Den augsburgske konfesjon. Her finner vi Kirkens tolkning av Bibelen.
[2] Det var Gunnes som bidro til me too-debatten med en anklage mot Gud for voldtekt av en jødisk jomfru. Se Klipp og klapp 19, https://religionskritikk.no/nettmagasin/klipp-og-klapp-19/ .
Se også Grete Ullestad: Den årlige tåkedans med Fredsfyrsten,
https://religionskritikk.no/nettmagasin/den-arlige-takedans-med-fredsfyrsten/
[3] Se kapittel 30 i min bok Jesus – Hva forskningen sier mens Kirken tier, https://religionskritikk.no/nettmagasin/jesus-hva-forskningen-sier-mens-kirken-tier/
Kfr. https://religionskritikk.no/nettmagasin/ukens-bibelord-nr-4/
[4] Kfr. Andreas Edwien: Bør vi fortsatt betrakte Jesus som ufeilbarlig overmenneske?
https://religionskritikk.no/edwien/bor-fortsatt-betrakte-jesus-ufeilbarlig-overmenneske/
[5] Se kapittel 18, «En opprører?», i min bok Jesus – Hva forskningen sier mens Kirken tier.
Legg igjen en kommentar