Forside / Nettmagasin: Edwien
I denne kategorien bringer vi nyheter om verk av, om eller med Andreas Edwien, inkludert tekster av andre som diskuterer eller bygger videre på Edwien.
Edwien var opptatt av hvordan religionskritikk med ytringsfrihet, rasjonell argumentasjon og åpen diskusjon kan bidra til fredelig sameksistens gjennom økt innsikt i etikk, kultur, psykologi, historie og samfunn.
Vi minner om det historiske Edwien-arkivet, Edwien.no (se også lenke i toppmenyen). Det som idag er Religionskritikk.no startet i 2015 som Edwien.no, et prosjekt for å tilgjengeliggjøre tekstene etter den nylig avdøde Andreas Edwien. Fra 2019 inngår Edwien-arkivet i det større nettstedet Religionskritikk.no.
Edwien til sak mot NRK og Dagbladet
Nettmagasin kategori: EdwienDenne artikkelen om Andreas Edwiens rettsprosesser på 60- og 70-tallet er basert på en gjennomgang av de rettsdokumentene som er arkivert i Riksarkivets samlinger, og en stor del av dokumenter i det private arkivet etter Andreas Edwien.
Grundig om «Fortielsens sensur» mot Edwien
Nettmagasin kategori: EdwienArr, idéhistorisk tidsskrift nr 2 2023, et temanummer om sensur, inneholder artikkelen «Kampen mot Kristus og fortielsens sensur» av Tord Østberg (side 131-145).
Jesus er død – la ham hvile i fred!
Nylig laget en prest i statskirken en aldri så liten sensasjon ved å si at «Gud er død». Nyheten lå egentlig ikke i selve utsagnet, for det dreier seg om et gammelt slagord for ateismen, men i at det kom fra en kristen prest.
Hvor står den protestantiske kirke?
Av Andreas Edwien Vi presenterer et klassisk religionskritisk essay av Andreas Edwien, med en grunnleggende kritikk av kristendom og kirke som er like aktuell idag som da essayet ble skrevet[1]. Denne utgaven av essayet er redigert av Thomas Gramstad og utstyrt med fyldige og utdypende noter, mellomtitler og andre tilpasninger til lesing idag.…
Jesus-dyrkelse kan ikke hjelpe sekulære muslimer
Også sekulære Norge har sin versjon av et bibelbelte – eller om ikke et helt «belte» så iallfall noen bortgjemte dalfører, øyer og bedehus med subkulturer som ønsker seg en retur til det «glade» 50-tallet da menn var menn, kvinner holdt seg hjemme, og kirke, menighet og Jesus stod i høysetet.