Nettmagasin: Aktuelt

Forside / Nettmagasin: Aktuelt

Under aktualitet vil vi følge med i aktuell samfunnsdebatt og fremheve religionskritiske ytringer vi mener er viktige, “holde fast” på dem og bidra til at de ikke blir glemt. Noen vil vi bare referere til med lenke, andre publiserer vi på nytt med tillatelse. Send gjerne inn forslag til artikler du mener andre bør lese, så vil redaksjonen vurdere det.


Guds-Lille-Brune-forfatter-Ronnie-Johanson

Ukens bibelord 21

«Dødelig eksplosjon i Beirut ble veien til frelse» skriver avisen Dagen 11. januar. «4. august drepte en enorm eksplosjon i havnen i Beirut 200 mennesker og etterlot 5000 sårede … Eksplosjonen skjedde i den kristne bydelen … Alt ble rasert.»

Les mer

blessu-2

Gud ble tent av sin sorg og ventet

Den norske Kirken har som kjent stor mangel på prester, og vi her på Religionskritikk.no er glade for å kunne meddele at vi – med god hjelp av Fri Tanke[1] – har funnet løsningen på dette problemet. Vi har nemlig oppdaget at andaktene heretter kan…

Les mer

Luthers-lille-brune-forfatter-Ronnie-Johanson

Lutter Luther 4

Kvinnene mangler legemsstyrke og åndsevner. Mangelen på styrke gjør ikke noe, fordi mennene forsørger dem. Åndsevner skulle vi ønske de hadde, men vi er nødt til å tåle dem slik de er.

Les mer

jesus_was_a_time_traveler

Klipp og klapp 23

Omsider har «me too» nådd kristenfolket. I Vårt Land leser vi om blant andre «Tro og lys -grunnleggeren Jean Vanier, som det også ble kjent at skal ha misbrukt kvinner seksuelt etter sin død». Kristne tror jo på et liv etter døden, men dette snur…

Les mer

and-then-a-thought-came-across-josephs-mind-if-god

Jesus-barnet: Gud eller menneske?

Dette er det avgjørende spørsmålet som ingen geistlig eller teolog kan gi et klart svar på, ikke en gang dersom de har gjennomgått 6 års teologisk-akademiske studier i «Skriftene».

Les mer

Ragnar-Børsheim-illustrasjon

Ukens bibelord 20

Aksjonen «Bibelen åpen for alle» ble unnfanget på de kristne organisasjonenes Geilo-møte i januar 1986. Fra møtet kom også en annen viktig melding: Miraklene skulle igjen få sin plass i norsk kristenliv. Og se: Alt neste dag skjedde det første miraklet, idet Det norske Hedningsamfunn…

Les mer

Charlemagne Notre Dame

Kirke-kristendommens brutale historie

Jeg refererer ofte til den mørke og brutale kirke- og kristendomshistorien, og her er noen gode bøker og andre kilder jeg anbefaler om dette dystre, men interessante tema.

Les mer

Fantorangen

Klipp og klapp 22

På NRK Super en førjulssøndag sang Fantorangen «Du grønne, glitrende tre, god dag». Da barnas favorittfigur kom til slutten, fikk kristne foreldre kaffen i vrangstrupen: Teksten var nemlig endret slik at stjernen i toppen ikke skulle minne oss om «vår Gud», men «vår jul». Vårt…

Les mer