
Fra troende til ikke-troende Dekonstruksjon del 1
I en interessant diskusjon jeg nylig så blir fenomenet hvor mennesker går fra å være troende kristne til å miste sin tro, diskutert i detalj. Et av hovedpoengene som fremheves er hvordan mennesker har lettere for å overse detaljer eller problemer i religiøse tekster hvis de har fått jobbet med dem en av gangen, mens det er vanskeligere å ignorere mange detaljer på en gang hvis man er intellektuelt ærlig.
Et kontrollert miljø
I diskusjonen fremheves hvordan mennesker som studerer religion i et kontrollert miljø, som for eksempel på en teologisk skole, kan bli presentert for apologetiske argumenter som forklarer bort problemer i teksten. Dette kan føre til at mennesker blir overbevist om at disse forklaringene er tilstrekkelige, selv om de ikke nødvendigvis er de mest rasjonelle eller vitenskapelige.
En sammenligning med hverdagslivet
For å illustrere dette fenomenet, brukes en sammenligning med hverdagslivet. En person som kommer hjem sent, lukter av parfyme og har leppestift på kragen, kan komme med en rekke forklaringer for hver enkelt detalj over tid. “Jeg måtte jobbe sent” forklarer kanskje hvorfor man er sent hjemme, og en annen kveld så lukter man kanskje parfyme, og forklaringen er at en dame på kontoret bruker alt for mye; plagsomt mye, mens leppestift på kragen en annen dag kan bortforklares med at din mor var innom jobben og gav deg en klem. Det må ha vært en overførsel der.
Men hvis alle disse detaljene presenteres på en og samme gang – du kommer hjem sent, du lukter parfyme, og du har leppestift på kragen – da blir det mye vanskeligere å tro på forklaringene.
Det var slik den ene personen i diskusjonen forklarte begynnelsen på egen dekonstruksjon. Han fant så mange problemer med religion på relativt kort tid, at forklaringene han fikk høre fremsto som beleilige bortforklaringer.
En kritisk tilnærming
I diskusjonen fremheves også hvordan en kritisk tilnærming til religiøse tekster er nødvendig for å kunne se gjennom apologetiske argumenter. Dette innebærer å være åpen for å se på alle detaljene på en gang, og å ikke være redd for å stille spørsmål eller å tvile på forklaringene. Dette er en viktig del av prosessen i dekonstruksjon, om det er noe man går gjennom, og det er noe som alle mennesker bør være åpne for å utforske.
En personlig reise
En av deltakerne i diskusjonen deler sin personlige reise fra å være en troende kristen til å miste sin tro. Han beskriver hvordan han gikk fra å være en «Jesus-freak» og altoppslukende fra religiøse ledere, til å bli mer kritisk og åpen til å se på alle detaljene. Han setter også fokus på hvordan han nå er mer interessert i å engasjere seg med fundamentalistiske evangelikale kristne, ettersom de er en av de mange gruppene som påstår ha den riktige tolkningen av teksten samtidig som de er ute i periferien av hva som er rasjonelt.
En bekymring for tolkninger
I diskusjonen fremheves også bekymringen for hvordan tolkninger av religiøse tekster kan bli brukt til å påtvinge andre mennesker en bestemt tro eller moral. Dette er et problem som må adresseres, og det er viktig å være åpen for å se på alle detaljene og å ikke være redd for å stille spørsmål eller å tvile på forklaringene.
Ett moderne eksempel på dette er enkelte gruppers forhold til alkohol. Noen grupper tolker det i retning av at det er det å være overstadig beruset som er usømmelig, ikke det å drikke alkohol i det hele tatt. Andre grupper igjen tolker det slik at å innta alkohol er umoralsk. Det er mange slike eksempler.
Ettertanke
Er man i prosessen med å dekonstruere sin kristne tro, vil jeg si det er viktig å være tålmodig med seg selv. Det er en personlig reise som kan ta tid og være fylt med både oppturer og nedturer. Søk kunnskap og utforsk ulike perspektiver, både innenfor og utenfor religion. Still spørsmål, utfordre dine egne antagelser og vær åpen for å endre mening. Husk at det er helt greit å tvile, og at det å miste troen ikke er et nederlag, men en mulighet for personlig vekst og intellektuell frihet.
Legg igjen en kommentar