Ukens bibelord 47

i

Ved Ronnie Johanson

Prest i Den norske kirke, Sunniva Gylver, tok nylig for seg et bibelsted som regnes som så sentralt at det kalles «Den lille bibel»:

For så høyt har Gud elsket verden at han ga sin sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv.

Johannes 3, 17

For sikkerhets skyld tok hun med neste vers også:

Gud sendte ikke sin sønn til verden for å dømme verden, men for at verden skulle bli frelst ved ham.

Johannes 3, 17

Hun utlegger versene slik:

«Dette er en kjærlighetserklæring fra Gud. Og mange elsker den. Men vi som har familie og venner som ikke tror på Jesus, hører den ofte litt annerledes. Hver den som tror skal få evig liv. Men hva med de andre? Jeg kan ikke vite, men den Allmektige Gud bør ha en plan B i kampen mot det onde i oss i verden, synes jeg.»

Her blir vi nødt til å minne kjendispresten om at Guds plan B finner hun allerede i neste vers, som sjelden siteres:

Den som tror på ham, blir ikke dømt. Den som ikke tror, er allerede dømt fordi han ikke har trodd på Guds enbårne Sønns navn.

Johannes 3, 18

Det må tilføyes at Jesus kan aldri ha sagt noe av dette. Se Ukens bibelord 5, samt min bok om Jesus.

Kilde: Dagen 31. januar 2024


Kommentarer

Kommentar

  1. Ronnie Johanson avatar
    Ronnie Johanson

    Grete Ullestad i redaksjonen har bedt meg utdype påstanden om at Jesus kan ikke ha sagt dette. Grunnen er at troen på at man blir frelst ved å tro på Jesus som sin frelser, oppstod først etter hans død.

    Dette er ikke stedet for å forklare hvordan forskerne prøver å finne ut hvilke jesusord som er autentiske. Jeg brukte et helt kapittel i jesusboken min til dette (s. 51-68: «Å finne Jesus»). På s. 289 skriver jeg så: «I det yngste evangeliet endrer Johannes kriteriene for frelse til å dreie seg om tro istedenfor gjerninger.» (Les videre til s. 291, nederst.)

    Selv mente Jesus (ifølge Markus og Matteus) at det er gjerningene, ikke troen som frelser. Se f.eks. Matteus 13; 40-43 og 25; 31-46. Som Bart Ehrman sier: Det er høyst sannsynlig at det var dette som var Jesu lære, fordi det er i strid med urmenighetens lære om frelse. Det er usannsynlig at de ville ha diktet opp jesusord som ikke stemte med deres lære.

    De gjorde det motsatte: Diktet opp jesusord som stemte med deres lære. Etter korsfestelsen trengte Jesu tilhengere å finne en mening med hans forsmedelige henrettelse – som var stikk i strid med hva de hadde ventet seg av sin Messias.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *