Ved Ronnie Johanson
Avisen Vårt Land er ikke stedet der de mest fundamentalistiske kristne får boltre seg. For eksempel tas sjelden Bibelens skapelsesberetning bokstavelig. Men selv den kan visst brukes av aktivister i dagens opphetede kjønnsdebatt. Avisen har for tiden gående en spissfindig meningsutveksling om hvorvidt Adam opprinnelig var tvekjønnet! For det står jo i Første Moseboks kapittel 2:
Da formet Herren Gud mennesket av støv fra jorden. Han blåste livspust i nesen på det, og mennesket ble en levende skapning. (…) Da sa Herren Gud: «Det er ikke godt for mennesket å være alene. Jeg vil lage en hjelper av samme slag.» (…)
Da lot Herren Gud en dyp søvn komme over mannen. Mens han sov, tok han et ribbein og fylte igjen med kjøtt. Av ribbeinet Herren Gud hadde tatt fra mannen, bygde han en kvinne, og han førte henne til mannen.
Men Bibelen har to ulike skapelsesberetninger. I Første Moseboks kapittel 1 står det:
Gud sa: «La oss lage mennesker i vårt bilde, så de ligner oss! De skal råde over fiskene i havet og fuglene under himmelen, over feet og alle ville dyr og alt krypet som det kryr av på jorden.» Og Gud skapte mennesket i sitt bilde, i Guds bilde skapte han det, til mann og kvinne skapte han dem.
Dette kan leses slik at mannen og kvinnen ble skapt samtidig. Men teologiprofessor Jorunn Økland argumenterer over tre helsider for at teksten også kan leses – og i oldtiden er blitt lest – slik: «som mannlig og kvinnelig skapte han mennesket». Altså opprinnelig androgynt her også. Hun får svar fra lingvisten Andrea Markus Nilsen, som påviser at dette er å lese den hebraiske grunnteksten feil. Her fra sidelinjen må det være tillatt å spørre: Hvor viktig er egentlig dette spørsmålet?
Kilder:
Vårt Land 24. februar og 2. mars 2024
1.Mos. 1; 26-7 og 1.Mos.2; 7-21
Legg igjen en kommentar