Edwien Kategori: Teologi- og dogmekritikk
Andreas Edwien begynte sin kirke- og dogmekritikk allerede i 1948 med kritikk av helveteslæren. Gjennom årene har han utøvd en konsekvent kritikk av kirkens dogmer, særlig treenighetslæren og dens forutsetninger i dogmet om inkarnasjonenen og den legemlige oppstandelsen. Følgene av disse dogmene er vidtrekkende og har gjennom historien vist seg å være farlige og ytterst fordømmende.
Bibelforbud
Edwien skrev dette innlegget under pseudonymet «Johannes Andre» i 1954. (i Vårt Land?). Han argumenterer for at bibellesning og bibelstudium er det som best kan føre til at «helvetesforestillingen kan bli hjemløst i vår kultur»
Brev fra Andreas Edwien til Kristian Schjelderup, vinteren 1949-50
Andreas Edwien utfordret Schjelderup til å anmelde boken sin «Ut av mørket. Et oppgjør med kristendommens dogmer” (1948), og dernest til å redegjøre for Schjelderup sitt syn på den kristne helvetesforestillingen. Disse brevene viser at Edwien på et tidlig tidspunkt angrep helveteslæren og utfordret Schjelderup og kirken på dette dogmet, slik det uttrykkes i Augustana…
Helvetesstriden i 1950-årene
Apropos helvetesdebatt. Dette debattinnlegget ble skrevet til Fri Tanke (datering ikke avklart). Edwien viser bl.a. til sine to første bøker som nettopp tok tak i kirkens lære om fortapelsen og helvete.
En utfordring til våre teologer
Anmeldelse signert Sverre Løberg, i Sosialistisk Perspektiv 6-1965. Forfatteren viser også til Philip Houms bok «Mannen fra Nasaret og Den norske kirke», som kom ut omtrent samtidig.
Jesu «oppstandelse» – overlevelse eller hallusinasjon?
Innlegg i Humanist 6/1987 som svar på et spørsmål i foregående nummer om muligheten for at Jesus bare var skinndød.
Stikkord:OppstandelsenOm å ta dåpen og dens dogme på alvor
Edwien problematiserer biskop Stålsetts oppfordring om å «ta dåpen på alvor» og påpeker at det innebærer å ta en rekke av kirkens sentrale dogmer på alvor.
Rasismen i vårt kulturgrunnlag
Ligger rasismen innebygget i selve det offisielle grunnlaget for Europas kultur, nemlig i kristendommen? Dette utdraget er hentet fra forordet i Dogmet om Jesus, som kom i ny utgave i 1995.
Stikkord:ToppsakOppstandelsesdogmet – kirkens prekære postulat
Jesu «oppstandelse» er ikke et noe mysterium. I følge Edwien har den tomme graven en logisk og religionspsykologisk forklaring.
Klipp fra omtaler av Dogmet om Jesus
…et kraftfullt og klart, ofte smukt og velklingende sprog (….) en betydelig bog, som kan læses af enhver, der interesserer sig for historisk bibelforskning. Berlingske Aftenavis
Stikkord:OppstandelsenDogmet om Jesu oppstandelse
Andreas Edwien fikk inn to kronikker i Klassekampen i forkant av påsken 1992 med tema om Jesu oppstandelse. De kom på trykk den 13. og 14. april1992. Kronikkene gjengis her samlet med de overskriftene Edwien satte på dem.
Jesus i nye klær. Streiftog i liberal teologi
Edwien ser liberal teologi i et langt historisk perspektiv, i det han følger en linje fra Marcion i det 2. århundret frem til nyere «liberale» teologer som Jervell og Hognestad.
Stikkord:ToppsakTi bud om teologi og moral for Den norske Kirke
Edwien formulerte ti bud i opposisjon mot den apostoliske trosbekjennelse. Det første budet lyder: «Du skal ikke si falskt vitnesbyrd om Jesus fra Nazareth, slik du gjør ved å fremstille legender og myter om ham som historiske fakta. Du skal holde opp med å lyve om ham.»
Stikkord:Toppsak