Thomas, som fjortenåring ble du plassert som fosterbarn hos et ektepar som var antroposofer. Som voksen ble du tilkjent økonomisk erstatning for denne oppveksten. Hvorfor det?
Kampen mot slaveriet — «moderne frihedsgriller»
Norsk-amerikanske lutheranere kjempet for Bibelens positive syn på slaveriet i flere år etter at slaveriet var avskaffet i USA.
De farlige tankene
Mashal Khan drømte om å bli journalist. Han ville rette søkelys mot sosial urettferdighet i landet sitt, Pakistan. Som student ved Abdul Wali Khan Universitetet i Mardan var han ganske populær. Ikke bare var han kunnskapsrik. Han var også diskusjonsglad. I tillegg gjorde han seg bemerket med sine liberale ideer. På Facebook identifiserte han seg som «humanist».
Midt mellom tre moskeer
Det finnes områder på østkanten i Oslo, i Groruddalen og sørover mot Holmlia, som ofte havner i sentrum for den norske integreringsdebatten. Når man snakker om venstresidens syn på utfordringene knyttet til islam i Norge, er det ofte disse stedene man har i tankene.
Jesus-dyrkelse kan ikke hjelpe sekulære muslimer
Også sekulære Norge har sin versjon av et bibelbelte – eller om ikke et helt "belte" så iallfall noen bortgjemte dalfører, øyer og bedehus med subkulturer som ønsker seg en retur til det "glade" 50-tallet da menn var menn, kvinner holdt seg hjemme, og kirke, menighet og Jesus stod i høysetet.
De usynlige: Krista, gudefødersken, kirkemødrene, og Gud Moder
Det finnes ingen kvinnelig "messias", ingen "Guds datter" eller "menneskedatter" i de bibelske skriftsamlinger. Det finnes ingen "kirkemødre" i teologihistorien. Videre finnes ingen kvinnelige paver gjennom årtusener, og heller ingen kvinnelige biskoper i vårt Luther-land før sent i det forrige århundret.
Om brenning av bøker og symboler
Som mangeårig ansatt på bibliotek og generell bokelsker er jeg generelt negativ og avvisende til ideen om å brenne bøker. Bokbål gir også assosiasjoner til nazi-tiden spesielt, og mer generelt diktaturers undertrykking av tankefrihet.