«Overgrepene mot trosfriheten er flere og grovere enn vi i vårt samfunn kan forestille oss. De siste 20 åra kan karakteriseres som en sammenhengende katastrofe for trosfriheten i verden...
Fysisk og psykisk-sjelelig tortur i det kristnede Europa
Av Grete Ullestad. Grete Ullestad sitter i redaksjonen. Illustrasjon fra Eventyrlandet - en ABC om guder for store og små...
Guddommelige og menneskelige relasjoner
Av Grete Ullestad. Grete Ullestad sitter i redaksjonen. Kilde: Oss Hedninger Imellom nr 3 1987 «Tilbake til Eden» heter en...
Inkarnasjonen: Teologisk teori og tyranni
Etter den kristne julehøytiden (2020) går Den norske Kirke videre i det nye kirkeårets liturgiske kalender, hvor hver søndagsmesse/gudstjeneste i kirkeåret er «strukturert rundt Jesu liv og gjerning», med faste skriftopplesninger (fra både det gamle og det nye testamente i Bibelen) og liturgiske farger.
Dåpen – en ekskluderende kristen identitet
«Jeg tegner deg med det hellige korsets tegn, på din panne og på ditt bryst, til et vitnesbyrd om at du skal tilhøre den korsfestede Jesus Kristus og tro på ham»[1]. Dette uttaler presten ved døpefonten.
Kirkens mange arvesynder – i teologi og praksis
Det kirke-kristne menneskesynet er utenkelig uten arvesynden[0], slik også frelseslæren forutsetter dette teologisk eksklusive syndsbegrepet. Fra kristelig hold kan man møte spørsmål som dette: Hvor skal mennesket gå med sin takknemlighet eller tilkortkommenhet («uperfekthet») – om ikke til kirkens «Gud» og kirkens alter? Slike og lignende uttalelser røper en ufattelig nedvurdering av dynamikken i menneskelige fellesskap, som gir rom for hele registeret av menneskelige følelser.